ROZWÓJ MOWY DZIECKA

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa małe dziecko. Umiejętność poprawnego porozumiewania się pozwala na wyrażanie swoich potrzeb, uczuć i spostrzeżeń.

 

ETAPY ROZWOJU MOWY

OKRES MELODII - OD URODZENIA DO 1 ROKU ŻYCIA

  • Początkowo dziecko komunikuje się z otoczeniem za pomocą krzyku;

  • 2 - 3 miesiąc to czas, w którym pojawia się głużenie;

  • 4 - 6 miesiąc - to bogata mimika, początki gaworzenia;

  • 6 - 9 miesiąc - rozwój gaworzenia, reakcja na własne imię;

  • 9 - 12 miesiąc - wymawia pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, lala.

OKRES WYRAZU (1 - 2 ROK ŻYCIA)

  • Używa prawie wszystkich samogłosek, z wyjątkiem nosowych [ą, ę];

  • Wymawia niektóre spółgłoski [p, b, m, t, d, n, ś, ź, ć, dź, h];

  • Wypowiada się jednowyrazowo, często upraszczając wyraz (miś - mi, daj - da, samolot - molot).

 

OKRES ZDANIA (2 - 3 ROK ŻYCIA)

  • Dziecko zaczyna budować zdania proste;

  • Wypowiada prawidłowo spółgłoski [p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l];

  • Wypowiada samogłoski ustne [a, o, u, e, y, i] a czasem nosowe [ą, ę].

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ (3 - 6 ROK ŻYCIA)

Dziecko 3- letnie:

  • mówi zdaniami kilkuwyrazowymi;

  • rozumie to, co do niego mówimy;

  • wskazuje części ciała, zabawki;

  • zaczyna zadawać wiele pytań,

  • w mowie słychać jeszcze agramatyzmy, opuszcza sylaby początkowe lub końcowe, przestawia głoski w wyrazie lub wymyśla nowe wyrazy;

  • mówi wszystkie samogłoski oraz głoski łatwe [p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l] oraz głoski ciszące [ś, ź, c, dź].

​​

Jest to oczywiście idealny książkowy rozwój mowy dziecka. Pamiętajmy jednak, że wśród dzieci 3-letnich są takie, które urodziły się w styczniu i dzieci urodzone późną jesienią, więc różnice w mowie dzieci są półroczne, a nawet prawie roczne. W okresie rozwoju mowy nawet jeden miesiąc to duża zmiana.

Dziecko 4 - letnie:

  • rozumie i wykonuje polecenia, także te zawierające wyrażenia przyimkowe;

  • potrafi mówić o przeszłości;

  • zadaje bardzo dużo pytań;

  • w wypowiedziach występują jeszcze agramatyzmy;

  • wymowa staje się dokładniejsza;

  • pojawiają się prawidłowo realizowane głoski szeregu syczącego [s, z, c, dz].

​​

Warto pamiętać, że na wszystkie pytania dziecka odpowiadamy cierpliwie i wyczerpująco. Nie utrwalamy nieprawidłowych wypowiedzi dziecka czy "przekręcanych" słów, choć bywają one często zabawne. Rozwijając mowę dziecka, rozwijamy jego intelekt.

Dziecko 5 - letnie:

  • wypowiada się wielozdaniowo;

  • opowiada, relacjonuje wydarzenia;

  • w wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń, związki przyczynowo - skutkowe;

  • potrafi wyjaśniać znaczenia słów;

  • coraz mniej jest nieprawidłowości gramatycznych;

  • potrafi prawidłowo realizować głoski szeregu szumiącego [sz, ż, cz, dż];

  • głoska [r] może być jeszcze zastępowana przez [l].

​​

Dziecko 6 - letnie:

  • powinno poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki także głoskę[r];

  • umie klasyfikować przedmioty pod względem wielkości, kształtu i koloru;

  • umie dokonać analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej (tzw. głoskowanie).

Warto pamiętać, że rozwój mowy dziecka trwa od poczęcia (za: Rocławski) i działanie nas - dorosłych mają na niego olbrzymi wpływ. Każde dziecko rozwija się we własnym tempie i niewielkie opóźnienia rozwoju mowy nie powinny być powodem do niepokoju. Wspierajmy mowę dziecka poprzez rozmowy, opowieści i dialogi, czytanie książek, tworzenie własnych bajek, zabawy językowe, śpiewnie piosenek, powtarzanie czy układnie rymowanek oraz dużo ruchu.

 

Justyna Kucharska

logopeda

Literatura:

1. Rocławski B., Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Glottispol

2. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP.