Regulamin Działalności Rady Rodziców
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa bez bliższego określenia o:
-
„Przedszkolu” należy przez to rozumieć Przedszkole Nr 426 w Warszawie
-
„Dyrektorze” należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola Nr 426 w Warszawie
-
„Radzie Pedagogicznej” należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Przedszkola Nr 426 w Warszawie.
-
„Radzie” należy przez to rozumieć Radę Rodziców przy Przedszkolu Nr 426 w Warszawie
-
„Organie Prowadzącym” należy przez to rozumieć organ prowadzący Przedszkole Nr 426 w Warszawie, to jest Miasto Stołeczne Warszawa – Dzielnica Wola.
-
„Organie Nadzoru Pedagogicznego” należy przez to rozumieć organ nadzoru pedagogicznego Przedszkola Nr 426 to jest Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
§ 2.
-
Rada Rodziców zwana dalej „Radą” reprezentuje ogół rodziców wychowanków przedszkola nr 426 przy ulicy Boguszewskiej 4.
-
Rada działa na podstawie:
-
-
Ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.) – art. art. 22a ust. 6, art. 22ab ust. 4.
-
Ustawy z 14 grudnia 2016 r. ustawa – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) - art. 84 ust. 1-2.
-
Ustawy z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60).
-
Statutu przedszkola
-
Niniejszego Regulaminu
-
§ 3.
-
Rada liczy tylu członków, ile jest oddziałów w przedszkolu.
-
Kadencja Rady trwa rok.
-
W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji ze składu Rady ubędzie jeden z członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
-
Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym. Podstawą takiej decyzji może być brak aktywności danego członka Rady rozumiany jako trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na spotkaniu Rady Rodziców. Następnie rodzice oddziału, który nie jest reprezentowany w Radzie wybierają nowego przedstawiciela zgodnie z § 7.
-
W uzasadnionych przypadkach Członka Rady na zebraniu Rady Rodziców może zestąpić Członek Rady Oddziałowej. Taka osoba nie będzie miała jednak prawa do głosowania.
-
Informację o braku możliwości uczestnictwa w zebraniu Rady Rodziców członkowie przekazują niezwłocznie do Przewodniczącego Rady Rodziców.
§ 4.
Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco-doradczy.
II. Wybory do Rady
§ 5.
-
Wybory do Rady przeprowadzane są corocznie, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału, niezależnie od liczby obecnych rodziców.
-
Rodzice wychowanków danego oddziału zgromadzeni na zebraniu, wybierają z pośród siebie radę oddziałową.
-
Rada oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby. O liczebności rady oddziałowej decydują Rodzice danego oddziału.
-
Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci danego oddziału. Jedno dziecko może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.
§ 6.
-
Wybory rad oddziałowych przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do rady oddziałowej.
-
Kandydaci do rady oddziałowej zgłaszani są na zebraniu. Osoba, która ma zostać kandydatem musi wyrazić zgodę na kandydowanie. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym. Każdy uczestnik głosowania wskazuje jednego kandydata. Do rady oddziałowej wybierane są osoby z największą liczbą głosów. Jeżeli na ostatnie miejsce w radzie oddziałowej przypada ex aequo więcej niż jeden kandydat, głosowanie dla tych kandydatów jest powtarzane.
§ 7.
-
Osoba otrzymująca największą liczbę głosów w wyborach do rady oddziału, jest jednocześnie wybrana do Rady Rodziców przedszkola, jeżeli zebranie rodziców oddziału nie postanowi inaczej.
-
Jeżeli dwie lub więcej osób uzyskały taką samą liczbę głosów, głosowanie powtarza się dla tych osób.
§ 8.
-
Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora.
-
Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć się nie później niż 30 dni od terminu wyborów.
§ 9.
-
Odwołać członka Rady Rodziców można na podstawie wniosku złożonego do Rady Rodziców przez: innego członka Rady Rodziców lub radę oddziałową.
-
Powodem odwołania może być: naruszenie przepisów prawa, przepisów niniejszego regulaminu, działanie na szkodę Przedszkola, drastyczne naruszanie ogólnie obowiązujących norm życia społecznego, nie uczestniczenie lub bierna postawa w pracach Rady Rodziców.
-
Odwołanie członka Rady Rodziców następuje w wyniku głosowania na posiedzeniu Rady w trybie uchwały.
-
Rada może odwołać osoby Przewodniczącego Rady, Sekretarza oraz Skarbnika. Odwołanie z funkcji Przewodniczącego Rady, Sekretarza i Skarbnika następuje w wyniku głosowania na posiedzeniu Rady w trybie uchwały. W przypadku rezygnacji lub odwołania Przewodniczącego Rady, Sekretarza i Skarbnika, Rada wybiera inną osobę na wolne miejsce.
III. Kompetencje Rady
§ 10.
-
Kompetencje Rady określają dokumenty wymienione rozdziale 1, paragraf 2 niniejszego regulaminu. Do kompetencji Rady należy w szczególności:
-
występowanie we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola do Dyrektora, uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego i programu profilaktyki,
-
opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora przedszkola,
-
występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczycieli przedszkola
-
-
Do zakresu zadań Rady należy w szczególności współudział w realizacji zadań ogólno przedszkolnych, w tym:
-
organizowanie rodziców i środowiska społecznego do rozwoju przedszkola,
-
popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówce i działaniach dydaktycznych,
-
pomoc Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w realizowaniu funkcji placówki, w podnoszeniu jakości pracy,
-
organizowanie prac społeczno-użytecznych na rzecz przedszkola,
-
uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
-
wzbogacenie wyposażenia przedszkola,
-
współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci,
-
organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
-
pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola,
-
udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci,
-
wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
-
rozwijanie z pomocą Rady Pedagogicznej poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
-
udział w podnoszeniu higieny i kultury zdrowotnej, utrzymaniu higieny, ładu i porządku w placówce.
-
-
IV. Władze Rady
§ 11.
Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady, Wiceprzewodniczącego Rady, Sekretarza, Skarbnika i Komisję Rewizyjną (4 osoby).
§ 12.
-
Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
-
Wiceprzewodniczący Rady zastępuje Przewodniczącego podczas każdorazowej jego nieobecności.
-
Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
-
Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę, w tym dokumentację finansową.
-
Komisja Rewizyjna nadzoruje działalność Skarbnika. (do sprawdzenia sprawozdanie! Czy osoby z RR?)
-
V. Posiedzenia Rady
§ 13.
-
Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
-
Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady, powiadamiając członków Rady, co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7—dniowego terminu.
-
Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 3/8 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
§ 14.
-
Przygotowanie posiedzenia Rady jest obowiązkiem Przewodniczącego Rady.
-
Posiedzenia Rady powadzone są przez Przewodniczącego Rady lub upoważnionego przez Przewodniczącego członka Rady.
-
W posiedzeniu Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
-
Rada podejmuje uchwały i decyzje zwykłą większością głosów w obecności:
-
co najmniej 5 członków obecnych na posiedzeniu Rady zwoływanego na co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia,
-
decyzje zapadają zwykłą większością głosów
-
w przypadku równej liczby głosów (np: 4:4), głos Przewodniczącego Rady jest decydujący
-
VI. Prawa i obowiązki członków Rady
§ 15.
-
Członkowie Rady mają prawo do:
-
dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno — wychowawczo — opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
-
wyrażania swoich opinii we wszystkich sprawach przedszkola,
-
głosowania na równych prawach we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.
-
-
Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady.
VII. Fundusze Rady
§ 16.
Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł ustalonych na posiedzeniu Rady.
§ 17.
Środki, o których mowa w § 16 przeznaczone są w szczególności na:
-
organizowanie imprez kulturalno-oświatowych i wycieczek dla dzieci,
-
finansowanie upominków oraz imprez okolicznościowych organizowanych dla dzieci i dla pracowników przedszkola,
-
finansowanie materiałów piśmiennych i dydaktycznych dla dzieci,
-
finansowanie wyposażenia przedszkola,
-
pomoc dzieciom potrzebującym wsparcia, które uczęszczają do przedszkola,
-
innych wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Rady.
§ 18.
Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady mogą składać:
-
Dyrektor,
-
Rada Pedagogiczna.
§ 19.
-
Rada posiada wydzielone konto bankowe.
-
Środkami finansowymi Rada dysponuje poprzez Skarbnika lub w szczególnych przypadkach przez Przewodniczącego, którzy w tym zakresie wykonują decyzje Rady.
-
Składki na Radę Rodziców wpłacane są na konto Rady Rodziców lub gotówką w Przedszkolu.
-
Dokumentację księgową, na którą składają się: dowody wpłat, wyciągi z banku, książka przychodów i rozchodów – prowadzi Skarbnik Rady
VII. Postanowienia końcowe
§ 20.
1. Zmiany lub uzupełnienia w niniejszym Regulaminie mogą być wprowadzane na wniosek:
-
-
Przewodniczącego Rady Rodziców,
-
Trzech członków Rady,
-
poprzez podjęcie stosownej uchwały na posiedzeniu Rady.