Charakterystyka dziecka pięcioletniego
Drogi Rodzicu, pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej – w swoim indywidualnym tempie. Poniższe normy to ogólnie ujęte umiejętności, które jeden pięciolatek opanuje na wysokim poziomie, a inny na niższym.
Wielka motoryka:
-
skacze z miejsca na odległość do około pół metra;
-
skacze lekko na obu nogach w miejscu i do przodu, nie tracąc równowagi;
-
skacze w prawo i lewo wzdłuż linii;
-
wstaje i siada, trzymając nad głową piłkę;
-
na jednej nodze podskakuje kilka razy (chwiejąc się), a stoi na niej około 5 sekund (chwiejąc się);
-
potrafi zrobić kilka przysiadów i wstawać bez utraty równowagi;
-
jeździ na 4 kołowym rowerze, ale często na 2 kołowym;
-
próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne, np. stawać na głowie, gwiazda;
-
wchodzi na drabinki, schodki, próbuje chodzić po murkach, krawężnikach;
-
po wyćwiczeniu potrafi rozhuśtać się na huśtawce wiszącej;
-
jeździ na hulajnodze;
-
lubi się ścigać;
-
z rozbiegu kopie piłkę.
Mała motoryka:
-
rysuje krzyżyk, podstawowe figury geometryczne;
-
rysuje proste drzewo, dom, postać człowieka z podstawowymi częściami ciała (głowa, tułów, ręce, nogi, szczegóły twarzy, włosy, ubranie); młodsze pięciolatki rysują jeszcze kończyny w postaci pojedynczych linii, starsze – kończyny dwuwymiarowe, pojawiają się już palce (liczba palców nie musi być prawidłowa);
-
wybierane barwy coraz rzadziej nie są zgodne z rzeczywistością;
-
tnie nożyczkami po zaznaczonej linii;
-
koloruje nie wychodząc poza kontury;
-
dokładnie rysuje po śladzie, łączy kropki;
-
potrafi posmarować chleb;
-
odkręca i zakręca nakrętki od butelek; odkręca śruby śrubokrętem, wbija młotkiem kołki (zabawkowe);
-
łączy sprawnie klocki typu lego, potrafi tworzyć już kąty budowli tak, że ściany są ze sobą połączone, a budowle mają zamkniętą przestrzeń;
-
sprawnie buduje z drewnianych klocków różne skomplikowane budowle;
-
buduje z piasku babki, tunele, zamki i inne budowle;
-
sprawnie modeluje z plasteliny (kule, wałki, placki), wykonuje proste figurki – zwierzęta, ludziki;
-
przewleka sznurowadło lub nitkę z grubą igłą przez dziurki;
-
nawleka korale na grubą żyłkę;
-
składa kartkę papieru lub kółko na pół, próbuje ją składać wzdłuż linii narysowanych;
-
tnie nożyczkami po linii prostej (przecina papier, wycina trójkąty, prostokąty itp.);
-
prawidłowo trzyma narzędzie kreślarskie lub pisarskie, opiera przedramię o stół, przytrzymuje kartkę drugą ręką – ręce współpracują ze sobą;
-
chętnie koloruje i zamalowuje kontury i elementy obrazków, ręka nadal męczy się przy malowaniu dużych przestrzeni;
-
potrafi rysować linie pionowe (od góry do dołu), poziome, ukośne w stosunku do brzegów kartki zarówno w lewo, jak i w prawo (///// lub \\\\\);
-
potrafi rysować według wzoru szlaczki typu: I_I_I_I; VVVVV; ^^^^^; MMMM; XXXXX (koordynacja wzrokowo-ruchowa); nie rysuje jeszcze szlaczków typu: UUUUU;
-
samodzielnie próbuje odwzorować niektóre drukowane litery lub cyfry, zachowując podobieństwo kształtu, może jeszcze mylić kierunek pisania.
-
lateralizacja – przewaga czynnościowej, ruchowej jednej strony ciała nad drugą (przewaga ta dotyczy narządów parzystych: oka, ręki, nogi i ucha); u większości dzieci w wieku około 5 lat można już określić przewagę czynnościową; niektóre dzieci (dorośli również) mają tzw. lateralizację niejednorodną – żadna z półkul wyraźnie nie dominuje, dlatego możemy być np. lewooczni, praworęczni, obunożni i prawo uszni (dominacja ucha powoduje, że w określoną stronę zwracamy głowę w poszukiwaniu źródła dźwięku lub do określonego ucha przykładamy telefon komórkowy); lateralizacji nie zmienimy!
Rozwój poznawczy, myślenie:
-
rozróżnia prawą i lewą stronę (jednak nadal myli);
-
pisze kilka liter, swoje imię;
-
rozpoznaje napis ze swoim imieniem, często rozpoznaje imiona kolegów;
-
zaczyna się kształtować uwaga dowolna (np. uważne słuchanie dłuższego opowiadania);
-
zaczyna się kształtować myślenie abstrakcyjne, słowno − pojęciowe oderwane od działania i oparte na wewnętrznych procesach umysłowych;
-
interesuje się światem zewnętrznym, zadaje dużo pytań;
-
samodzielnie organizuje złożone zabawy;
-
potrafi składać obrazek z kilku części, układać puzzle z około 60 elementów oraz proste budowle według wzoru;
-
potrafi znaleźć około 8–12 różnic między podobnymi obrazkami;
-
słuchając czytany tekst - rozumie jego treść – ze złożonych struktur dźwiękowych potrafi wyodrębnić zdania i słowa;
-
potrafi po ćwiczeniach wyodrębnić w zdaniu trzy, cztery słowa;
-
potrafi po ćwiczeniach podzielić słowo na dwie, trzy sylaby;
-
potrafi po ćwiczeniach złożyć (zsyntetyzować) dwie, trzy sylaby w słowo.
-
potrafi po ćwiczeniach wyodrębnić (wyróżnić) w wyrazach pierwszą samogłoskę i spółgłoskę;
-
odtwarza proste rytmy oraz porusza się w rytm prostych melodii;
-
podaje słowa zaczynające się na daną głoskę;
-
jeszcze nie potrafi jeszcze uogólniać, natomiast zna wiele pojęć ogólnych, ponieważ osoby dorosłe często stosują zamiennie pojęcia jednostkowe z ogólnymi (np. raz mówimy: wróbelek, a raz ptaszek; raz samochód, lalka, a raz zabawka), natomiast dzieci znają „zawartość” wielu pojęć (np. owoce to: banany, jabłka, śliwki, mandarynki);
-
tworzy definicje w oparciu o wiedzę zebraną w spostrzeżeniach – dominują definicje „użytkowe” (np. stół – do jedzenia i do rysowania; krzesło – do siedzenia; krowa – daje mleko; samochód – do jeżdżenia; mamusia – do kochania, rodzi dzieci, gotuje, odprowadza do przedszkola);
-
pięciolatka cechuje jeszcze myślenie asocjacyjne (skojarzeniowe) – informacje są ze sobą wiązane nie w sposób logiczny, ale na zasadzie kojarzenia (np. słońce – to takie, co świeci w dzień, jak jest pogoda i może oparzyć, a ja oparzyłam się żelazkiem, jak babcia prasowała żółtą sukienkę);
-
zaczyna już wiązać przyczynę ze skutkiem (nie zawsze prawdziwie – nie może teraz padać deszcz, bo idziemy na spacer, a chmury sobie poczekają), zaczyna wnioskować, biorąc pod uwagę następstwo zdarzeń znanych mu sytuacji konkretnych;
-
myślenie nie ma jeszcze charakteru logicznego – pięciolatek nie zawsze jeszcze odróżnia rzeczywistość od marzeń i wytworów wyobraźni – często przekonany jest, że to, co sobie wyobraził, zdarzyło się lub wydarzy się naprawdę;
-
część pięciolatków przelicza zbiory do 5 elementów, wiele dzieci do 10 elementów; licząc, dotykają elementów, często przekraczają próg dziesiątkowy;
-
potrafi ostatni liczebnik odnieść do wielkości zbioru (tu jest pięć klocków);
-
potrafi na polecenie podać odpowiednią liczbę przedmiotów;
-
potrafi na polecenie dodawać (dokładać) i odejmować (zabierać) elementy zbioru i podać wynik, licząc na konkretach (niektóre dzieci liczą już do 5 w pamięci, powyżej – na konkretach);
-
rozumie polecenie i potrafi wskazać, gdzie jest więcej, a gdzie mniej elementów, rozumie pojęcie tyle samo.
Emocje i rozwój społeczny:
-
pięciolatek jest ciekawy świata, często pyta, a pytania są pogłębione;
-
jest pogodny, radosny, ufny – przeważają emocje pozytywne;
-
bywa uparty – argumenty logiczne go nie przekonują (trzeba wówczas nieco poczekać i ponowić np. propozycję: jestem ciekawa, czy uda ci się zrobić…, zanim policzę do…);
-
jest ciekawy swych możliwości – próbuje decydować sam o sobie;
-
zachowanie staje się bardziej stonowane, ale nadal zmienne (labilne) – dość łatwo płacz przechodzi w śmiech i odwrotnie;
-
spontaniczne, wyraziste – dziecko ciągle uczy się opanowania nad ekspresją emocji (może
obrazić się i podrzeć rysunek itp.);
-
można zauważyć kontrolowanie własnych emocji, panowanie nad nimi, większą równowagę emocjonalną;
-
demonstruje pewność siebie, bywa zarozumiałe, lubi się popisywać;
-
zaczyna się wstydzić (np. podczas przebierania);
-
czasem krytykuje lub zawstydza inne dzieci;
-
spokojnie rozstaje się z rodzicami (zaczyna opanowywać lęk separacyjny);
-
nie obraża się tak często na rówieśników – zaczyna brać pod uwagę to, że lepiej bawić się z nimi;
-
potrafi pokonywać trudności, jeżeli robi coś ciekawego, jeżeli trudności nie przekraczają zbytnio jego możliwości, a osoby dorosłe dodatkowo go zachęcają.
Rozwój społeczny:
-
pięciolatek szuka rówieśników do zabawy, cierpi, gdy inne dzieci nie chcą się z nim bawić;
-
dzieci bawią się jeszcze razem niezależnie od płci;
-
maleje liczba skarg na rówieśników i liczba konfliktów – coraz częściej dzieci próbują same rozwiązywać problemy powstałe w czasie zabawy;
-
znacznie rzadziej obraża się, złości, płacze, odchodzi od grupy;
-
potrafi sam przeprosić rówieśnika bez ingerencji dorosłego;
-
widoczne jest respektowanie norm społecznych i norm ustalanych w grupie – częste staje się stosowanie przyjętych form grzecznościowych (proszę, przepraszam, dziękuję, czy można…).
-
rozwija się empatia – pięciolatek samodzielnie próbuje pomóc rówieśnikom, pocieszyć ich, przejmuje się ich uczuciami, ale jeszcze dokucza;
-
zaczyna pełnić role w grupie: dyżuruje, pomaga przy roznoszeniu posiłków, sprząta zabawki itp.; zależy mu na opinii innych;
-
w stosunku do osób obcych używa form grzecznościowych typu: proszę pani, proszę pana; proszę, niech pani da mi… itp., a nie: daj mi.
Uwaga i pamięć:
-
uwaga jest zazwyczaj mimowolna (nagłe, silne i interesujące bodźce przyciągają uwagę);
-
uwaga jest krótkotrwała – dziecko utrzymuje uwagę na zajęciach dydaktycznych około 10–15 minut, potem jest już zmęczone, rozprasza się (utrzymuje natomiast znacznie dłużej uwagę na zabawie i czynnościach je interesujących);
-
uwaga jest przerzutna – dziecko przenosi uwagę z jednego bodźca na drugi, nie jest zdolne jeszcze do utrzymania uwagi na jednym obiekcie (wiąże się to z uwagą mimowolną);
-
uwaga ma jeszcze mały zakres – dziecko nie potrafi ogarnąć uwagą więcej niż dwa, trzy obiekty;
-
pięciolatek zapamiętuje głównie mimowolnie, ale powoli zaczyna zapamiętywać zgodnie z poleceniem osoby dorosłej;
-
pamięć świeża wiąże się z odpowiednią liczbą powtórzeń – częściej powtarzane treści, informacje, wiersze, piosenki zapamiętywane są lepiej, dominuje pamięć mechaniczna;
-
pięciolatek pamięta (przechowują) dłużej to, co wiąże się z jego przeżyciami – pamięć trwała zależy od wagi i znaczenia emocjonalnego przeżytych doświadczeń;
-
pięciolaek ma jeszcze małą gotowość pamięci – długo przypomina sobie, szuka w pamięci żądanej informacji;
-
dobra pamięć wzrokowa zależy od poziomu spostrzegania wzrokowego, dobra pamięć słuchowa – od spostrzegania słuchowego i od poziomu rozwoju mowy.
Mowa:
-
pięciolatek prawidłowo wymawia już słowa, bardzo rzadko zdarzają się zniekształcenia;
-
wypowiada się często zdaniami złożonymi;
-
za pomocą zdań potrafi przedstawić przebieg zdarzenia, opisać swoje samopoczucie, wyjaśnić sytuację (jeszcze nie zawsze logicznie i zrozumiale co do jej przebiegu);
-
opisuje obrazek za pomocą zdań;
-
ma odpowiedni zasób słów – rozumie polecenia, pojęcia dotyczące sytuacji w przedszkolu, w domu, w grupie dzieci;
-
oprócz pojęć jednostkowych używa w mowie podstawowych pojęć ogólnych typu: owoce, zwierzęta, budynki, zabawki, posiłki, ptaki;
-
pyta o znaczenie nowych słów, chce je zrozumieć, powtarza, aby je utrwalić;
-
w samodzielnej zabawie mówi do siebie, w czasie zabaw z rówieśnikami jest rozmowne;
-
"bawi się” słowami – próbuje rymować;
-
pięciolatek już nie zniekształca prostych słów przez zamianę kolejności głosek (zamiast korale – kolare), zamianę bądź opuszczanie głosek (zamiast wróbel – grubel, zamiast chce – ce).
Natalia Wawrzeniuk,
nauczyciel wychowania przedszkolnego
Literatura:
-
„PSYCHOLOGIA DZIECKA” , Vasta R.,Haith M.M, Miller S.A
-
„ROZWÓJ DZIECKA”, E.B Hurlock
-
„PSYCHOLOGIA DZIECKA” H.R. Schaffer
-
Materiały własne